LIETUVA

„Scanorama“ kerta kino ir šiuolaikino meno teritorijas – speciali programa „ArtVilnius“ ir kitų sričių menininkų kurti filmai

Šiandien prasidedančioje šiuolaikinio meno mugėje „ArtVilnius“ Europos šalių kino forumas „Scanorama“ pirmą kartą pristato specialiąją programą, kurioje – Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatų Deimanto Narkevičiaus ir Dainiaus Liškevičiaus kino filmų premjeros, diskusijos apie kino ir šiuolaikinio meno santykius, Salvadorui Dali, Edgarui Munchui, Anselmui Kieferiui dedikuoti filmai iš Kanų, Venecijos ir Geteborgo kino festivalių.

 

„ArtVilnius’23“ „Scanorama“ pristatys net dvi nacionaliniu ir tarptautiniu mastu pripažintų vizualiojo meno kūrėjų premjeras – Deimanto Narkevičiaus pirmąjį lietuvišką ilgametražį 3D filmą „Čiulbanti siela“, sulaukusį žiūrovų ir kino kritikų dėmesio Marselio kino festivalyje bei ribas tarp kasdienybės ir kūrybos trinančią Dainiaus Liškevičiaus dokumentinę juostą „Modernus butas“, kurie lapkritį lauks kino festivalio žiūrovų.

 

„Scanorama“ drąsiai kerta naujas teritorijas, ieškodama kino ir kitų meno sričių dialogo galimybių, turiningai praplečiančių kultūrinius kontekstus. Perkeldami kino salę į galerijos erdvę ir pakviesdami menininkus į kino salę, kviečiame atverti naujus horizontus, intelektualiai ir vizualiai provokuojančius ne tik žiūrovus, bet ir abiejų sričių profesionalus“, – teigia festivalio „Scanorama“ įkūrėja ir meno vadovė Gražina Arlickaitė.

 

„Judančio vaizdo poveikis publikai pasikeitė. Nebegrįšime į tuos laikus, kai žiūrovai bėgdavo iš salės bijodami, kad jų nepartrenktų traukinys. Tačiau dvimatis kino vaizdas, kad ir koks nuostabus būtų jo turinys, ateityje vis dažniau susidurs su daugiamačių vaizdų konkurencija. Todėl manau, kad tai ne tik iššūkis kinui, bet ir galimybė atnaujinti judančių vaizdų suvokimą, juolab žinant, kad stereoskopijos išradimas sutapo su pirmaisiais kino žingsniais“, – pasakojo pirmojo lietuviško ilgametražio 3D filmo „Čiulbanti siela“ režisierius, skulptorius, videomenininkas Deimantas Narkevičius, kurio darbai eksponuoti 25-iose tarptautinėse meno bienalėse, o darbų įsigiję ir eksponavę kelios dešimtys meno institucijų bei privačių kolekcininkų, tarp kurių – „MoMA“ Niujorke, Pompidou centras Paryžiuje, „Tate Modern“ Londone, Lietuvos dailės muziejus.

 

„Čiulbanti siela“ nukels į XIX a. pabaigos vasarą Dzūkijoje. Kol tarnaitė pasakoja dvaro šeimininko dukrai apie raganas ir laumes, du keliaujantys muzikantai ima nebeskirti, kur realybė, o kur fantazija. Atidžiai rekonstruodamas trumpą praeities akimirką, Deimantas Narkevičius per stebuklą užfiksuoja tikrovę, kai glaudus žmogaus ir gamtos ryšys nebuvo nusilpęs.

 

Kito vadinamosios „lūžio kartos“ menininko, tarpdisciplininio meno atstovo Dainiaus Liškevičiaus dokumentiniame filme „Modernus butas“, sumontuotame iš beveik dvidešimt metų filmuotos archyvinės medžiagos, įprasti veiksmai transformuojasi į performansus. Privati erdvė virsta scena, o šeimos nariai – veikėjais, atskleidžiančiais paslaptingą buto istoriją. 

 

„Galerijose paprastai lankosi išrankesnis žiūrovas. Kinas – atviresnė ir demokratiškesnė medija, kino teatro salėje greičiau išsitrina riba tarp asmeninės ir viešos erdvės. Pačiam buvo keista ir savaip baugu išvysti savo filmą didžiajame ekrane – pasikeičia dydžiai, išryškėja detalės, į kurias kitu atveju galbūt neatkreiptum dėmesio. Praėjusio laiko ir atminties tema įgyja kitą matmenį“, – kūrinio eksponavimo skirtumus įvardija Dainius Liškevičius, kurio dokumentinio filmo „Modernus butas“ premjera vyks šių metų „Scanoramoje“, o jis „ArtVilnius“ žiūrovus pakvies į specialų performansą.

 

Šeštadienį 12.30 val. LRT studijoje vyksiančioje diskusijoje „Tarp kino salės ir galerijos: dialogo galimybių beieškant“ menininkas Dainius Liškevičius, vaizdo menininkė Anastasija Sosunova ir kino festivalio „Scanorama“ programos sudarytojas Dmitrijus Gluščevskis nagrinės, kuo skiriasi kino meno kūrinys, kuriamas kino salei, nuo galerijoje pristatomo videomeno kūrinio, kaip ir kodėl menininkai renkasi vienus ar kitus formatus. Pokalbį moderuos „ArtVilnius’23” projektų zonos kuratorius Valentinas Klimašauskas.

 

Šių metų kino festivalio „Scanorama“ filmų apie pasaulinio garso menininkus galerijoje – Venecijos kino festivalyje pristatyta prancūzų režisieriaus Quentino Dupieux  pseudobiografinė fantazija „Daaaali!“, vaizduojanti niekaip neįvykstantį  jaunos  žurnalistės interviu su garsiuoju siurrealistu, Kanų kino festivalyje rodyta vokiečių kino meistro Wimo Wenderso 3D dokumentinė juosta apie vieną ryškiausių XX a. antros pusės Europos menininkų Anselmą Kieferį „Anselmas – laiko šlamesys“ ir originali norvegų režisieriaus Henriko Martino Dahlsbakkeno nekonvencinė Muncho  biografija „Munchas“, interpretuojanti garsiojo „Šauksmo“ autoriaus Edvardo Muncho gyvenimo ir kūrybos esminius  posūkius.  

 

Sekmadienį 12 val. LRT studijoje vyksiančioje diskusijoje „Menas ir menininkai per kino objektyvą – po padidinamuoju stiklu ar kreivų veidrodžių karalystėje?” kinotyrininkė ir kino festivalio „Scanorama“ meno vadovė dr. Gražina Arlickaitė, dailėtyrininkė prof. dr. Raminta Jurėnaitė, dailės kritikė Aistė Paulina Virbickaitė, kino prodiuserė, studijos „Just a Moment“ vadovė Dagnė Vildžiūnaitė aptars kino galimybes atskleisti meno pasaulį ir menininkų biografijas. Pokalbį moderuos „Scanoramos“ komunikacijos vadovė Goda Januškevičiūtė.

 

Diskusijos bus tiesiogiai transliuojamos Lrt.lt portale.

 

Šiuolaikinio meno mugė „ArtVilnius“ vyks spalio 13 – 15 dienomis Vilniuje, „Litexpo“ parodų centre. 

 

Europos šalių kino forumas „Scanorama“ vyks lapkričio 9–19 dienomis Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje , Šiauliuose, Alytuje ir Visagine.