LIETUVA

Filmas „Veidrodis“ toliau skina apdovanojimus: bendras lietuvių ir Indijos, P. Korėjos darbas pripažintas geriausiu Azijoje

Geriausias Azijos filmas. Tokį įvertinimą iš Bankoko tarptautinio dokumentinio kino festivalio „BKK DOX“ parsivežė juosta „Veidrodis“ (Ayena), prie kurios kūrimo prisidėjo ir lietuvių kino grandai – prodiuseriai Arūnas Matelis ir Algimantė Matelienė bei kompozitorius Gintaras Sodeika.

 

Po svarbiausius pasaulio kino festivalius šiuo metu keliaujantis filmas Tailande sulaukė gausių ovacijų, o režisieriai Siddhant Sarin, Debankon Singh Solanky – pagyrų už meistrišką kadro pajautimą ir subtilų itin jautrios temos išpildymą.

„Filmas „Veidrodis“ jau buvo pastebėtas ir kituose festivaliuose, gavo du apdovanojimus, tačiau šis – kol kas mums svarbiausias. Vien patekti į festivalių programą yra didelis laimėjimas, o čia – dar ir prizas. Drauge su visa kūrybine grupe labai džiaugiamės tokiu įvertinimu“, – sako filmui muziką kūręs kompozitorius G. Sodeika.

 

Pasak jo, prisijungti prie tarptautinės Indijos ir Pietų Korėjos kino komandos buvo tam tikras iššūkis – tai pirmas jo ilgo metro filmas, iki tol kompozitorius daugiausia darbavosi teatro scenoje, dirbo su teatro režisieriais, Oskaro Koršunovo spektaklių muzika.

 

„Man patinka sunkios užduotys. Ir ne tik dėl to, kad tokios apimties darbas man debiutinis, bet ir dėl išskirtinės šio filmo temos“, – sako jis.

 

O tema išties nelengva. „Veidrodis“, kitaip – „Ayena“, kas hindi kalba ir reiškia veidrodį, pasakoja apie skaudžią Indijos moterų kasdienybę ir jų gyvenimus nepataisomai sugriovusią pykčio, pavydo ir keršto kainą – filmo herojėms, kaip ir milijonams kitų šalies moterų, teko iškęsti siaubingas rūgšties atakas. Šiandien jų veidai ir kūnai subjauroti, širdys dužusios į šipulius, tačiau nepaisant nepakeliamų sunkumų, savyje jos randa tikėjimą ir iš naujo mokosi kabintis į gyvenimą.

 

„Apie tokias moterų kančias Europoje kalbama mažai, nors daugelyje Azijos šalių tai kasdienybė. Indijos vyriausybė laikosi gana konservatyvaus požiūrio į moteris, jas pastato tarsi į antrarūšio, pavaldaus, priklausomo žmogaus poziciją. Filmas atskleidžia realias istorijas, tačiau nepaisant temos sudėtingumo ir tamsos, jame gausu pozityvumo, poetiško žvilgsnio. Moterys socializuojasi ir, nors pro ašaras, patiki šviesesniu rytojumi“, – komentuoja G. Sodeika.

 

Jam pritaria ir „Veidrodžio“ prodiuseris, žinomas dokumentinio kino režisierius ir šios filmo prodiuseris A. Matelis, – filmą jis tai pat įvardija kaip šviesų ir viltingą. Būtent tai esą ir atvėrė kelius į Geriausio Azijos filmo apdovanojimą – jautrus, asmeniniškas  ir subtilus net ir atrodotyų žiaurių ir tragiškų dalykų pateikimas.

 

„Azijoje nėra nejautrių temų, ten toks pasaulis – aplink pilna nerimo. Todėl kino kūrėjo meistriškumas atsiskleidžia ne temoje, o jos pateikime, priemonėse, kuriomis ir kaip jis pasirenka pasakoti istoriją“, – tikina A. Matelis.

Pasak jo, moterys suluošinamos taip, kad pamatęs jas realiame gyvenime greičiausiai norėtum nusukti akis – jų veiduose pranyksta bruožai: akys, lūpos, nosys. Tuo tarpu filme esą nebematai to baisumo, tik šviesą –  o tą labai sunku perteikti. „Kai režisierius SIddhantas mūsų pažinties metu Kalkutos kino forume parodė filmuotus kadrus, supratau – tai yra tas tikras kinas ir galiu jam padėti jį padaryti kino stebuklu. Filmas man net šiek tiek priminė mano paties režisuotą „Prieš parskrendant į Žemę“, kur panašiai tą šviesą perteikė sunkiomis ligomis sergantys vaikai ir jų tėvai“, – svarstė jis.

 

Filmo herojės – Ritu ir Fahara, ieško būdų atkurti sugriautus gyvenimus: iš naujo patiki meile, palaipsniui įgauna pasitikėjimo ir atranda motyvacijos negalią paversti unikalumu. Nepaisant aplinkinių požiūrio, jos stengiasi gyventi spalvingą, visavertį, iššūkių kupiną gyvenimą.

 

„Veidrodį“ jau sykį galėjo spėti išvysti ir žiūrovai Lietuvoje, išskirtinis seansas buvo pristatytas vienoje iš „Kino pavasario“ salių. Netrukus po to filmas vėl leidosi į gastroles – savo kelionę dar metų pradžioje pradėjęs Budapešto dokumentinių filmų festivalyje, vėliau aplankė ir Miuncheną, Bangladešą, Krokuvą, Mumbajų, šiandien sąraše – jau daugiau nei 30 aplankytų svarbiausių kino festivalių.

 

2023 metų pradžioje „Veidrodis“ sugrįš į Lietuvą, jau vasarį juosta bus rodoma vienoje iš internetinių filmų platformų, svarstoma ir apie seansus kino salėse.

 

Filmas yra pirmas bendrai sukurtas Lietuvos-Indijos-Pietų Korėjos komandos darbas. „Veidrodį“ dalinai rėmė Lietuvos kino centras, kurio dėka juosta apkeliavo daugybę tarptautinių kino festivalių ir kino fondų.