LIETUVA

DIRBTINĮ INTELEKTĄ REŽISUOJANTIS ANTANAS SKUČAS

Vasario mėnesį Lietuvos kino sales pasiekė didelio susidomėjimo sulaukęs filmas „M.  K. Čiurlionis AI“. Tai dirbtinio intelekto sukurtas filmas, kuris remiasi Mikalojaus Konstantino Čiurlionio piešiniais ir muzika. Žiūrovams suteikiama galimybė pasinerti į siurrealistinę abstraktaus pasaulio kelionę. Tai pirmas toks projektas Lietuvoje, o pasirinkto audiovizualinio sprendimo motyvai žinomi tik vienam iš režisierių – dirbtiniam intelektui (DI). Taip šį filmą pristato projekto kūrėjas ir režisierius Antanas Skučas.

 

Antanai, kaip kilo projekto idėja?

Projektas „M. K. Čiurlionis AI“ buvo pradėtas 2022 metų rugpjūtį. Tuo metu plačiajai visuomenei dirbtinio intelekto galimybės buvo mažai žinomos. Buvo pastebėta, kad DI gali neblogai generuoti abstrakčius vaizdus, o panaudojus raktažodį „Čiurlionis“ darbai tampa dar artimesni jo kūrybai. Mano sritis – animacija, tad matydamas, kaip kinta DI technologijos, pagalvojau: o jeigu įvedus užklausą vienu paspaudimu būtų sugeneruotas visas filmas? Filmas būtų surežisuotas paties DI režisieriaus.

 

Taip ir prasidėjo pirmieji bandymai. Pagal instrukcijas kompiuteris visą mėnesį generavo vaizdo įrašus. Procesas buvo beveik automatinis. Taip 2022 metais buvo sukurta pirmoji filmo versija. Aišku, filmas turėjo trūkumų, nes nebuvo aiškaus scenarijaus ir tam tikra prasme buvo atsitiktinis. Kai atsirado galimybė eksperimentuoti su naujais įrankiais, ieškoti būdų, kaip tokį filmą padaryti geresnį, buvo pasitelktas montažas, generuojami papildomi vaizdai, kad filmas būtų įdomesnis.

 

Lygiagrečiai buvo kuriamas ir garsas, jį DI generavo pagal atrinktus Čiurlionio kūrinius. Garso režisierius Julius Zubavičius naudojo įvairias technologijas, kad rastų Čiurlionio muzikai artimiausių generavimo būdų. Įdomu, kad kai kur girdimas ir sintetinis dainuojančio žmogaus balsas ar kiti netikėti elementai, o kartais panašumas visai dingsta.

 

Šiuo metu rodomas filmas papildytas naujais vaizdais bei garsais – taip parodomas platesnis įrankių naudojimas. Filmu tiriama ir automatizuoto kino kūrimo problematika.

 

Kodėl pasirinkai DI?

Animacijoje jau ilgą laiką vyravo tos pačios technologijos – 3D, 2D, stop motion ar kitos, o DI įrankiai yra šis tas naujo. Su šiuo įrankiu reikia surasti naujas prieigas ar būdus, kaip dirbti. Galimybė eksperimentuoti su naujais įrankiais pasitaiko labai retai, tad aptikti ką nors nauja yra labai įdomu. Neabejotinai DI bus naudojamas filmuose, o tai, kas juos žiūrės ir kokie tai bus filmai, parodys tik ateitis.

 

Ką pats manai apie DI naudojimą kūryboje?

Kurti DI filmus šiuo metu rizikinga. Nėra aišku dėl autorių teisių, kam priklauso sukurtas rezultatas. Ar užtenka parašyti tekstą, kad taptum autoriumi? Yra daug nežinomųjų, tad kuriant filmą galiausiai gali nutikti taip, kad filmo nebus galima rodyti. O priežasčių gali būti įvairių. Kalbant apie kūrybą kartais baisu, kad viską perims dirbtinis intelektas, bet kartu reikia išmokti gyventi su šiuo įrankiu. Jis artimiausiu metu, matyt, nedings.

 

Filmas jau buvo rodytas Vilniuje, Kaune, Panevėžyje, Ukmergėje. Kokie žiūrovų atsiliepimai?

Atsiliepimų buvo įvairių. Įdomiausia buvo tiems žmonėms, kurie domisi technologijomis ir stebi visą šį procesą, taip pat tiems, kurie išmano Čiurlionio kūrybą, nes gali įžvelgti įvairių interpretacijų, pamatyti, kokių elementų dirbtinis intelektas dar nesugeba atkartoti. Kita dalis galbūt tikėjosi labiau tipinio filmo, bet, deja, dar reikės palaukti metus kitus, kol DI sugebės padaryti ir tai. Manau, einant žiūrėti filmą reikia nusiteikti, kad tai – eksperimentinis filmas.

 

Kur dar bus rodomas filmas „M. K. Čiurlionis AI“?

Vienkartiniai filmo seansai numatyti Marijampolėje, Alytuje, Molėtuose. Tačiau visus susidomėjusius kviečiu rašyti man į puslapį https://www.facebook.com/CiurlionisAI ir tikrai rasime galimybių, kaip pamatyti šį filmą.

 

Kokie ateities planai?

Šiuo metu kuriame filmą „Dirigentas“ (prodiuserė Justė Michailinaitė). Iš pradžių buvo idėja panaudoti DI technologijas, bet vėliau nuspręsta, kad rankų darbas duos daug geresnių rezultatų nei DI. Pirmieji animacijos bandymai tai įrodo. Vis dėlto pasirinkta technika, tiksliau technikų junginys, taip pat bus labai įdomi.

 

Bent artimiausiu laiku kūrėjų tikrai niekas nepakeis, o ir technologijos gana ribotos. Kita vertus, nauji įrankiai visada suteikia naujų išraiškos būdų, tad ateitis laukia įdomi.

 

 

Anonsas: https://www.youtube.com/watch?v=GEt27-4NWcU