LIETUVA

Apdovanoti geriausi pastarųjų metų Lietuvos kino operatoriai

Ryškiausius pastarųjų metų kino operatorių darbus pažymintys Lietuvos kino operatorių asociacijos apdovanojimai „Ąžuolas“ paskelbė 2019 ir 2020 m. nugalėtojus. Dėl koronaviruso pandemijos negalėdami surengti apdovanojimų gyvai, organizatoriai nusprendė pakeisti renginio formatą ir pristatė dvi apvaliojo stalo diskusijas su „Ąžuolų“ ir „Gilių“ nominantais, kurias moderavo kino istorikė dr. Lina Kaminskaitė-Jančorienė ir režisierius Mikas Žukauskas.

 

Geriausio 2019-ųjų metų operatoriaus apdovanojimas įteiktas operatoriui Vytautui Katkui už dokumentinį filmą „Animus Animalis. Istorija apie žmones, žvėris ir daiktus“ (rež. Aistė Žegulytė). Komisija kūrinį įvertino už vaizdo daugiasluoksniškumą, sukurtą kantriai stebint pasaulį ilgais, ramiais, statiškais kadrais. „Ąžuolui“ taip pat buvo nominuoti operatoriai Laurynas Bareiša („Išgyventi vasarą“, rež. Marija Kavtaradzė) ir Rugilė Barzdžiukaitė („Rūgštus miškas“, rež. R.Barzdžiukaitė).

 

„Ąžuolo“ apdovanojimas už geriausią 2020 m. kino operatoriaus darbą įteiktas Simonui Glinskiui už vaidybinį filmą „Nova Lituania“ (rež. Karolis Kaupinis). Apdovanojimui buvo taip pat nominuoti Denys Lushchik („Nematoma“, rež. Ignas Jonynas), Narvydas Naujalis („Izaokas“, rež. Jurgis Matulevičius) ir Algimantas Mikutėnas („Kita tylos pusė“, rež. Algimantas Puipa).

 

„Kiekvienais metais „Ąžuolų“ komisijai tenka vis sunkesnis uždavinys. Kadangi daugėja stiprių lietuviškų filmų, išskirti iš jų tarpo vieną tapo tikrai nelengva. Taip atsitiko ir šiemet – vietoje 3 filmų nominavome 4, palikti vieną jų „už borto“ pasirodė nesąžininga. Visi jie – „Izaokas“, „Nova Lituania“, „Nematoma“, „Kita tylos pusė“ – savaip vizualiai stiprūs bei paveikūs filmai ir nusipelno būti įvertinti. Vis dėl to „Ąžuolas“ yra tik vienas, todėl už drąsius operatoriaus sprendimus, kurie sukūrė vientisą, įsimintiną filmo pasaulį ir išskirtinę atmosferą, jis šiemet teko Simonui Glinskiui už darbą filme „Nova Lituania“, – apie šių metų apdovanojimus ir nugalėtojus teigė LAC pirmininkas Rytis Kurkulis.

 

Be pagrindinio „Ąžuolo“ apdovanojimo LAC kiekvienais metais išrenka geriausią jaunąjį operatorių. 2019 m. „Gilės“ apdovanojimas įteiktas kino operatoriui Linui Žiūrai už filmą „Siena“ (rež. Silvestras Polinauskas). Komisija jį skyrė už įspūdingą tamsą ir brėkšmą, šviesų ir kontrąstų visumoje atgyjančius daiktus ir erdves. Apdovanojimui taip pat buvo nominuoti Nojus Drąsutis už filmą „Adamah“ (rež. Tadas Šlajus) ir Jevgenijus Tichonovas už filmą „Panspermija“ (rež. Mindaugas Docaitis).

 

Geriausiu 2020 m. jaunuoju operatoriumi tapo Oskaras Abramavičius už vaidybinį trumpametražį filmą „Nukryžiavimas“ (rež. Danielius Minkevičius). Komisijos nariai jį įvertino už apgalvotą ir nuoseklią vizualinę kalbą, padedančią atskleisti filmo temą. „Gilei“ taip pat buvo nominuota kino operatorė Lina Margaitytė už filmą „Pomirtinis gyvenimas“ (rež. Paulius Stankevičius) bei operatorius Rytis Aliukonis už filmą „Špesarto smuklė“ (rež. Vilius Lukošius).

 

Šiemet kitaip atrodo ir skulptoriaus Mariaus Skudžinsko kurtos “Ąžuolo” ir “Gilės” statulėlės. “Džiugu, kad nors ir uždelsus apdovanojimai vis tik įvyko ir buvo pagerbti to nusipelnę kolegos. Taip pat smagu, kad laikui bėgant „sušilo“ ir „Ąžuolo“ bei „Gilės“ statulėlės, kurios dabar ne iš akmens ir metalo, o iš gryno ąžuolo. Svajoju, kad ateis diena, kuomet studentams įteiksim tikrą gilę, o statulėlė „Ąžuolas‘‘ taps tikru ąžuolo sodinuku. Mielai aplankyčiau Jono Griciaus ąžuolą“, – teigė 2019 m. LAC pirmininko pareigas ėjęs Vilius Mačiulskis.

 

Operatorių dėkingumo apdovanojimas šiemet atiteko koloristui Jonui Sunklodui, kuris yra vienas aktyviausių ir seniausiai dirbančių šios srities specialistų. Šis apdovanojimas teikiamas labai glaudžiai su kino operatoriumi susijusioms profesijoms, kurios itin reikšmingai prisideda prie gero operatoriaus darbo. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos operatorinio meno studentai taip pat įteikė  savo prizą, vadinamąjį „Cinema sausage“ – tai stilizuota juostelė, naudojama filmavimo aikštelėje pažymėti pagrindinių aktorių stovėjimo pozicijas. Studentų įsteigtas prizas atiteko „Cineskope Rental“ projektų vadovei Ingridai Badarei, „Cinevera“ projektų vadovui Tadui Mikalauskui, „Kinolab“ vadovui Gediminui Jacikevičiui ir operatoriui Simonui Glinskiui.

 

2019 m. vertinimo komisiją sudarė istorikė dr. L.Kaminskaitė-Jančorienė (komisijos pirmininkė), režisierius Ignas Jonynas bei LAC nariai Eitvydas Doškus, Linas Dabriška ir Simonas Glinskis. 2020 m. kūrinius vertino Vilniaus tarptautinio kino festivalio „Kino pavasaris“ meno vadovė Mantė Valiūnaitė (komisijos pirmininkė), režisierė Aistė Žegulytė bei LAC nariai Ramūnas Greičius, Rytis Kurkulis ir Julius Sičiūnas.

 

Nuotraukoje: Simonas Glinskis